Att tänka på om du bygger

Slitageavgift

När du genomför ombyggnad eller nybyggnad som kräver bygglov har föreningen beslutat om att ta ut slitageavgift för att hantera det ökade slitaget på vägbanan. Avgiften är för närvarande 2500kr.

Anlägga infart

Enligt gällande regelverk ska tomtinfart med infartstrumma anläggas och bekostas av fastighetsägaren.
Infarten ska anläggas med infartstrumma med diameter Ø300 mm. Om infarten är placerad på högt läge, kan undantag med infartstrumma göras, kontakta vägföreningen innan du beslutar om du ska anlägga utan infartstrumma.

Tomtinfartens placering och utförande ska överenskommas med föreningens styrelse. Anledning till detta är att några fundamentala krav ska uppfyllas. Som exempel kan nämnas att infarten ska utföras så att regn- och smältvatten inte kan rinna ut på anslutningsväg (lagkrav). Vidare gäller att undvika placering där sikten är skymd, samt att ytvatten inte får avledas mot våra allmänna vattenpumpar.

Ytvatten från tomtinfart blir vintertid bemängt med kemikalier från halkbekämpning, och sommartid finns risk för kontaminering av kemikalier för biltvätt. Till detta kommer risk för bränsle och oljespill, där även små mängder kan vålla stor skada som är kostsam för fastighetsägaren att åtgärda. Detta är några av anledningarna till att samråd med styrelsen bör ske innan infarten anläggs.

För anläggning och underhåll av infart och infartstrumma svarar fastighetsägaren. Det åligger alltså fastighetsägaren att tillse att infartstrumman är hel och klarar det vattenflöde som kan förekomma samt att infart utförs enligt överenskommelse med vägföreningens styrelse. Färdigställd tomtinfart ska besiktigas och godkännas av styrelsen.

Felaktigt utförd infart åtgärdas av fastighetsägaren och på egen bekostnad.