Allmän info

Vägföreningen

Vägföreningen har hand om skötsel och underhåll av väg och markområden samt gemensamhetsanläggningar som tex dagvattenledningar, badplatser, vägbelysning mm. Respektive fastighet ansvarar för utgallring av träd och buskar från vägbank till tomtgräns samt att renhålla diken och infartstrumma vid sin fastighet.

Vägavgiften

Vägavgiften beslutas alltid vid årsmötet och debiteras som en årsavgift (för närvarande 4036kr).

OBS!  Fakturor sänds ut senast 30 april. Faktura skickas per post till den person som är lagfaren ägare per den 1 april.

Sista betalningsdag för årsavgiften är 31 maj. Om avgiften är obetald efter den 31 maj kommer en påminnelse att gå ut inkl påminnelseavgift. Påminnelseavgiften är beslutad av årsmötet. Om inte årsavgift + påminnelseavgift erläggs efter påminnelse kommer fakturan att gå till INKASSO.

Ägarbyte och försäljning

Om du säljer din fastighet måste du meddela detta till Vägföreningen, det är den person som står registrerad i vårt register per den 1 april som får fakturan. Du kan meddela oss via epost eller brev, se Kontakta styrelsen. Fakturan ska betalas i sin helhet, inga delsummor accepteras. Det är köpare och säljare som själva måste komma överens om, och sinsemellan hantera, eventuell delning av årsavgiften.

Området

Inom vägföreningen finns det en tennisklubb med två tennisbanor, lek- och badplatser samt båtklubb med båtplatser och gästbrygga (se karta ).
Anslagstavlor finns vid korsningen Herrviksvägen/Fiskarvägen samt Fiskarvägen/Jakthornsvägen, infart Forellstigen, korsningen Mörtstigen och Rödingstigen, korsningen Lostigen och Björnklostigen, Utterstigen samt utmed Grävlingsstigen.

Det finns 470 fastigheter inom området.

Parkering

Parkeringsplats finns vid Ålbadet för korttidsparkering i samband med bad. I övrigt ska all parkering ske på den egna tomten.

Enligt årsmötesbeslut råder P-förbud i hela vårt område. Ingen parkering längs vägarna eller på vändplanerna är tillåten. Felaktigt parkerade fordon hindrar övrig trafik och anses som att störa trafiksäkerheten. Skyltar sätts upp vid infarterna varefter föreningen har rätt att beivra felparkering.

Respektera att hastigheten i vårt område är 30 km/h . Så kan vi alla, barn som vuxna, fortsätta njuta lugnet och tryggheten här i Värmdövik.